forgalmazni

2007. 12. 05.

A jog asztaláról került elém egy kifejezés, ez a szó a „forgalmazni” ige, kereskedelmi értelemben. Konkrét példát írok, hogy egyértelmű legyen a helyzet.
Van egy kereskedő, akinek van egy terméke (meg persze még 800 más is, de most csak ez az egy érdekes). Nem tudott belőle eladni egyet sem. Nem vették az emberek valamiért, lehet, hogy a 100 000 Forint, amit kért érte, egy kicsit sok volt. Egy nap gondol egyet a kereskedő és azt mondja, hogy mától az ára nem százezer, hanem csak ötvenezer. Ki is írja, hogy „100 000 Ft helyett most csak 50 000 Ft”! Így már elad belőle.

A Gazdasági Versenyhivatal szerint csak akkor lehet árengedményt feltüntetni, ha már korábban a terméket az eredeti áron forgalmazták.

Tehát a kérdésem: mi a forgalmazás? Ha valaki kifizeti a termékért az árat, azaz vesz egyet? Vagy már akkor is forgalmazásról beszélhetünk, ha bármely embernek a lehetősége megvan az áru megvételére (azaz a termék kint van a polcon, vagy hirdetik, bármilyen értékesítési csatornán hozzáférhető, megvehető…stb)?

Még konkrétabban:
Ha azt mondom, hogy „két hónapja forgalmazzák a Magyarországon a Ferrari F40-est”, ez azt jelenti, hogy két hónapja adták el belőle az elsőt, vagy azt, hogy két hónapja árulják, azaz van lehetősége bárkinek megvenni Magyarországon az F40-est?

A kérdés – bár nyelvi jellegűnek látszik – valójában jogi természetű. A forgalmazás a hétköznapi nyelvhasználatban az áru megvételének lehetővé tételét jelenti (l. forgalomba hoz, nem forgalomképes), ám a jog erről másképp nyilatkozhat. A Gazdasági Versenyhivatal honlapja és dokumentumai alapján (pl.www.gvh.hu/domain2/files/modules/module25/pdf/Vt-2006-2-borito.pdf ) a hivatal a hétköznapi használathoz hasonlóan értelmezi a ‘forgalom’ szót.
A válasz az 1984 és 2015 között érvényes 11. helyesírási szabályzat alapján készült.

vissza a főoldalra