marketingszakértő, mozgássérült-parkoló

2008. 08. 28.

Az utóbbi években elterjedt a bemutatóautó szó használata. A szalonautó, vagy akár a mentőautó mintájára szerintem egybe kellene írni, de rengeteg helyen találkozni vele “bemutató autó” formában. Melyik a helyes?

A marketinges szókapcsolatok használatában is igen nagy a bizonytalanság, nagyon sokszor találkozni, például, különírt “marketing tevékenységgel”… Van azonban ettől bonyolultabb eset is: “online marketing szakértő”. Szerintem helyesen “marketingszakértő”, na de ha “online” is? Akkor “onlinemarketing-szakértő”? És “onlinemarketing-tanácsadó”? (Ezeket általában 3 külön szóként szokták írni, még azon a főiskolán is, ahol oktatják.)

Az áruházak parkolóiban találkozhatunk a mozgássérültek részére fenntartott parkolóhelyekkel: “Mozgássérült parkoló”. Sajnálni szoktam szegény parkolót, mert ez – szerintem – azt jelenti, hogy a parkoló a mozgássérült. “Mozgássérült-parkoló” lenne a helyes, ha nem tévedek…

Önnek igaza van, a kérdezett alakok helyes írásmódja a következő:
“bemutatóautó” (mindkét tag egyszerű szó);
“marketingtevékenység”, “marketingszakértő” (2 tagból állnak);
“marketing-tanácsadó”, “mozgássérült-parkoló” (3 tagból és több mint 6 szótagból állnak).

Az “online” + “marketing” + “szakértő” tagokból álló kapcsolat helyes formájának megadása nehezebb feladat. Az “online marketing” kapcsolatot különírjuk (l. még online adatbázis, online kereskedelem stb.), ehhez a kapcsolathoz járul a “szakértő” utótag. Az ún. második mozgószabály (AkH. 139. b) pont) alapján az “onlinemarketing-szakértő” alak lenne helyes, ám az “online” idegen szó, néma betűre végződik, ezért hozzá utótagot kötőjellel kell kapcsolnunk: “online-marketing-szakértő”. A bonyolult, két kötőjeles alakot szerencsésebb szószerkezettel feloldani: “az online marketing szakértője”.
A válasz az 1984 és 2015 között érvényes 11. helyesírási szabályzat alapján készült.

vissza a főoldalra