marketingszakértő, mozgássérült-parkoló

2008. 08. 28.

Az utóbbi években elterjedt a bemutatóautó szó használata. A szalonautó, vagy akár a mentőautó mintájára szerintem egybe kellene írni, de rengeteg helyen találkozni vele „bemutató autó” formában. Melyik a helyes?

A marketinges szókapcsolatok használatában is igen nagy a bizonytalanság, nagyon sokszor találkozni, például, különírt „marketing tevékenységgel”… Van azonban ettől bonyolultabb eset is: „online marketing szakértő”. Szerintem helyesen „marketingszakértő”, na de ha „online” is? Akkor „onlinemarketing-szakértő”? És „onlinemarketing-tanácsadó”? (Ezeket általában 3 külön szóként szokták írni, még azon a főiskolán is, ahol oktatják.)

Az áruházak parkolóiban találkozhatunk a mozgássérültek részére fenntartott parkolóhelyekkel: „Mozgássérült parkoló”. Sajnálni szoktam szegény parkolót, mert ez – szerintem – azt jelenti, hogy a parkoló a mozgássérült. „Mozgássérült-parkoló” lenne a helyes, ha nem tévedek…

Önnek igaza van, a kérdezett alakok helyes írásmódja a következő:
„bemutatóautó” (mindkét tag egyszerű szó);
„marketingtevékenység”, „marketingszakértő” (2 tagból állnak);
„marketing-tanácsadó”, „mozgássérült-parkoló” (3 tagból és több mint 6 szótagból állnak).

Az „online” + „marketing” + „szakértő” tagokból álló kapcsolat helyes formájának megadása nehezebb feladat. Az „online marketing” kapcsolatot különírjuk (l. még online adatbázis, online kereskedelem stb.), ehhez a kapcsolathoz járul a „szakértő” utótag. Az ún. második mozgószabály (AkH. 139. b) pont) alapján az „onlinemarketing-szakértő” alak lenne helyes, ám az „online” idegen szó, néma betűre végződik, ezért hozzá utótagot kötőjellel kell kapcsolnunk: „online-marketing-szakértő”. A bonyolult, két kötőjeles alakot szerencsésebb szószerkezettel feloldani: „az online marketing szakértője”.
A válasz az 1984 és 2015 között érvényes 11. helyesírási szabályzat alapján készült.

vissza a főoldalra