Szerepelhet-e az óriásplakáton a szex szó? Londoni emberek tettek panaszt egy reklám miatt.

Egy óriásplakát szövegéről 552 bejelentés érkezett az angol reklámbizottsághoz (Advertising Standards Authority, ASA) amiatt, hogy egy orvosi klinika hirdetésén a
szex szó volt olvasható. A klinika a férfiak szexuális problémáira kínált gyógymódot. A hirdetésen az „
Akar-e Ön hosszabban tartó szexet?” mondatban a
szex szó nagyobb betűkkel volt írva. A panasztevők között több szülő arra hivatkozott, hogy a gyerekek is olvashatták a plakát szövegét, és olyan kérdéseket tettek föl nekik, amelyeket még nem akartak a gyerekekkel megbeszélni. A másik kifogás, panasz az volt, hogy az is láthatta a plakátot, aki nem akart ezzel a témával foglalkozni, tehát nem lehet nem tudomásul venni.
Végül is a klinikát a reklám visszavonására kötelezte az ASA. A képen látható, hogy az inkriminált szót letakarták, így lett „szexmentes” az óriásplakát. A klinika vezetősége abban reménykedik, hogy mégiscsak engedélyezni fogják a plakátot, mert segít a férfiaknak abban, hogy a szégyenkezést legyőzve forduljanak az orvosi szolgáltatáshoz.
2007-ben egy hasonló reklámot tiltottak be Ausztráliában.
Forrás:
http://lenta.ru/news/2009/02/18/complaints/ (a BBC News híre alapján)
-eÉ-
2 hozzászólás
Ehhez érdekes adalék lehet (hogy néz ez ki nálunk?, milyen törvényi szabályozás működik a gyakorlatban? mi és hogyan változott a magyar reklámetika logikája?) a „A reklámterület jogi-etikai eseteinek köréből” c. anyag.
Link: http://mediaasz.hu/cikkek/13_1.htm
A szöveg végén vannak az érdekesebb konkrét esetek, pár cikk témájához illőt ki is másolok 🙂
1996. Chocito-plakát („a hurka talán szebb?” stb.). Ez nem etikai vétség, mivel a közízlést nem sérti, az egyéni érzés viszont szubjektív lehet.
1997. Cosmopolitan-plakát: „Cosmopolitan, az olvasó kedvenc melltartója”. A lap elsôsorban a nôknek – fiatal nôknek – a magazinja, viszonylag szûk a célközönsége, így ez ebben a magazinban elfogadható, de óriásplakáton nem, mivel sértheti a közízlést, továbbá a gyermekek, fiatalkorúak erkölcsi fejlôdését.
1998. Rádió Bridge-plakáthirdetés: a „legjobb dolog!” Ez egyértelmûen a szexre utalás, a szexcentrikusságot hirdeti, fiatalok körében esetleg érvényesülhet, azonban nem mindenki számára elfogadható. Ez az erotika öncélú felhasználása, és a jó ízlést sértheti. Az „ágyjelenet” autóban fôleg óriásplakáton marasztalható el, annyival inkább, mert az ábrázolást az elérendô céltárgy, téma nem indokolja.
Ezen kénytelen voltam nagyon röhögni:
1997. A „tök jó!” autóhirdetést kifogásolták többen. Az EB megállapította, hogy ez dicséret, pozitív jelzô, a fiatalok megszokott nyelvi fordulata, szlogenje (mint régebben a klasz volt).