Az outsider, korhely bülbül kurkász

2009. 02. 23. nincs hozzászólás

A híríró nem a pohár fenekére nézett, mikor a címbeli szavakat leírta, hanem az ELTE anyanyelvi versenyének feladataiból szemezgetett.

Múlt hét végén, 2009. február 19-én és 20-án rendezte az Eötvös Loránd Tudományegyetem Magyar Nyelvtörténeti, Szociolingvisztikai, Dialektológiai Tanszéke Szentgyörgyi Rudolf vezetésével az Egyetemi anyanyelvi napok rendezvénysorozatot. Az érdeklődők megismerkedhettek a tankönyvírás, a folyóirat-szerkesztés rejtelmeivel, bepillanthattak a Magyar Nyelvtudományi és Finnugor Intézet diákköreinek munkájába. A csütörtöki programot pedig a nagy nyelvészelődökre történő, vidám emlékezés zárta.


Pénteken négyféle versenyen mutathatták meg az ELTE hallgatói (anya)nyelvi, irodalmi és pedagógiai tudásukat: a Szép magyar beszéd és helyes kiejtési; a nyelvhasználati, az anyanyelv-tanítási, illetve a versmondó versenyen. Kiemelendő, örvendetes tény, hogy nem csupán a bölcsész, azon belül is a magyar szakos hallgatók képviseltették magukat a versenyeken, hanem az ELTE minden karáról érkeztek jelentkezők.



A nyelvhasználati versenyt irodánk munkatársai, Balázs Géza és Veszelszki Ágnes vezették. A feladatlap összeállításakor kiemelten alapoztak a Manyszi tevékenysége során összegyűjtött tapasztalataikra. A feladatlap tíz, változatos feladatot tartalmazott: A feladatsor felmérte a versenyzők szóismeretét tesztes és szómagyarázós formában (kitérve mind a történelmi vagy régies, mind a tájnyelvi, mind a diáknyelvi kifejezésekre és a neologizmusokra). A címbeli halandzsamondat így „fordítható” hát le: A kívülálló, iszákos fülemüle keresgél. A résztvevők remekül ismerték az idegen szavakat (mint például: aggregál ’felhalmoz, csoportosít’, diszpenzáció ’felmentés, mentesítés’, egalitárius ’egyenlősítő’), valamint nagyrészt be tudták fejezni a félbevágott állandósult kifejezéseket is. A nyelvi kreativitást szómagyarító feladattal, a nyelvet érintő kulturális műveltséget néhány, a magyar nyelv helyzetét érintő kérdéssel tesztelték a verseny-összeállítók. A feladatlapot egy honlapszöveghez fűzött kommentár írása zárta.

Egyes feladatoknál értelemszerűen egy helyes megoldás volt csak, ám a legtöbb feladattípusnál minden helyes megoldás pontot ért. A versenybizottság különösen díjazta az egyedi, kreatív, nem szokványos válaszokat. A kommentár esetében a zsűri a műfaji sajátosságok betartását, a megfelelő terjedelmet, a helyesírást értékelte, valamint kiemelten azt, hogy a munka tartalmazott-e saját véleményt, nyújtott-e a kiinduló szöveghez képest újdonságot.

Mind a húsz versenyző kiváló dolgozatot adott be, a zsűri számára is tanulságos és egyben élvezetes volt végigolvasni a hallgatók kreatív megoldásait. Az első négy helyezett hallgató az Egyetemi anyanyelvi napok zárórendezvényén, a nyelvészfarsang előtt értékes könyvcsomagot, illetve könyvutalványt kapott.

A sikerre való tekintettel várjuk a következő, az ideihez hasonlóan színvonalas, precízen kidolgozott rendezvényt: a 2010-es Egyetemi anyanyelvi napokat.

(gi)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

vissza a főoldalra