Az SMS-ezés fejleszti a nyelvi készséget

2009. 02. 27. 3 hozzászólás

Brit szakemberek kimutatták, hogy a mobiltelefonon írott rövid szöveges üzenetek fejlesztik a gyermekek nyelvi készségeit.

A brit Coventry Egyetem kutatói által végzett felmérésben 88, tíz és tizenkét éves kor közötti gyermek vett részt.



„Ahogy a gyerekek az SMS-nyelvezetet használják, az nemcsak a szavak olvasásának képességét fejleszti, hanem hozzájárulhat az olvasási készségnek a fejlődéséhez is” – olvasható a British Journal of Development Psychologyban megjelent tanulmányban.

A kutatás során a gyerekek tíz különböző forgatókönyvet kaptak, és feladatuk az volt, hogy ezekről SMS-ekben értekezzenek. Az így megszületett üzeneteket olyan kategóriákba osztották a szakemberek, mint a rövidítések, a különböző szimbólumok, a sajátos betűzések és a mozaikszavak.

„Az a riadalom, amelyet a média gerjeszt a témával kapcsolatban, csupán egyszerű anekdotákra épül, ugyanis ha az SMS-nyelvben használt kifejezések után kezdenénk kutatni például egy iskolai dolgozatban, akkor nagyon keveset találnánk belőlük” – idézte a BBC hírszolgálata Beverley Plestert, a Coventry Egyetem professzorát, a tanulmány vezetőjét.

Plester véleménye szerint az SMS-ezés a gyerekek tanulási fejlődésének meghatározó része. „Minél jobban használja valaki az írott nyelvet, annál jobban fejlődik az olvasási készsége is, az olyan dolgokban pedig, amelyeket örömmel csinálunk, még jobban hajlunk arra, hogy egyre ügyesebbek legyünk” – tette hozzá.

A tanulmány nem talált bizonyítékokat arra, hogy az SMS-nyelv negatív hatással lenne a hagyományos helyesírásra. „Amit mi hibás helyesírásnak tartunk, az valójában nem mond ellent a nyelv szabályainak, és a gyerekeknek nagyon is kifinomult érzékük van a szavak megfelelő használatához” – mondta a szakértő.

Más felmérések is hasonló eredményekre jutottak. A Torontói Egyetemen végzett kutatás például kimutatta, hogy a tinédzserek között nagy népszerűségnek örvendő azonnali üzenetküldés pozitív hatással van a fiatalok nyelvtudására.

Forrás: MTI/PRAE.HU

3 hozzászólás

#1 veszo 2009.02.27.18:17:42

Magyar diákok óraijegyzet- és dolgozatszövegein végzett felméréseim éppen ellentmondanak ezeknek az eredményeknek. Nem állítom, hogy negatív hatással, de mindenképpen hatással van az sms-küldés és a csetelés a diákok írására. A kézírásban megjelenő legfőbb jellemzők a rövidítések (a ‘hogy’ kötőszó írásmódja szinte következetesen a ‘h’ rövidítés), a számmal rövidítés (pl. 1szerű) és a szmájlihasználat (akár írásjelek helyett is).
Néhány példa található itt: http://www.freeweb.hu/veszelszki/adatok/Veszelszki_eger2008.pdf

#2 dedee 2009.02.27.19:34:06

Tisztázzuk: ez a cikk az eredeti tanulmány kivonatának a kivonata. Egy csomó mindent nem ismerünk a vizsgálat körülményeiből, a vizsgálatban részt vevő tíz-tizenkét éves diákok mobilozási szokásairól, egyebekről, pl. az iskolai munkáikban javították-e a tanárok őket, volt-e kontrollcsoport, stb.
Gyanús az a megjegyzés a beszámolóban, hogy “ha az SMS-nyelvben használt kifejezések után kezdenénk kutatni például egy iskolai dolgozatban, akkor nagyon keveset találnánk belőlük” – ezek szerint nem vizsgálták (a feltételes módból erre következtetek). Ha vizsgálnák, lehet, hogy ők is meglepődnének :). De az is lehet, hogy ezek a kisiskolások tudják, hogy az iskolai dolgozatban másképpen szokás írni, mint az sms-ekben.
Ahhoz, hogy értékelni tudjuk az eredményeket, az eredeti cikket kellene elolvasni.

#3 pdl 2009.02.27.20:39:41

Az eredeti cikk (‘Exploring the relationship between children’s knowledge of text message abbreviations and school literacy outcomes’) csekély “$24.40 plus tax”-ért olvasható csak el. Absztraktja viszont itt:
http://www.ingentaconnect.com/content/bpsoc/bjdp/2009/00000027/00000001/art00009

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

vissza a főoldalra