mondatelemzés
2012. 03. 07.A mondatelemzéssel kapcsolatban lenne néhány kérdésem.
1. Az iskolába beérve sikerült lemásolnom az osztály legjobb tanulójának, a stréber Vincének gondosan megírt leckéjét.
Verzióm: állítmány: sikerült
iskolába beérve: állítmány időhatározója
alany: lemásolnom
tárgy: leckéjét
A tárgynak van egy birtokos jelzője (tanulójának), egy értelmező jelzője (Vincének) és egy minőségjelzője (megírt). A tanulójának a bővítménye a legjobb (min. j.) + az osztály (birt. j.), Vincének a stréber (min. j.), a megírtnak pedig a gondosan (Hm).
2. A nagy melegben hamar vízzé válik a jég.
Itt a melegben a kérdéses mondatrész.
3. Mindez futó gondolat maradt.
állítmány: gondolat maradt
alany: mindez
futó: az állítmány minőségjelzője?
– sikerült: állítmány
– lemásolnom: alany
– leckéjét: tárgy
– beérve: állítmány idő-/állapothatározója
– iskolába: határozó helyhatározója
– megírt: a tárgy minőségjelzője
– gondosan: a minőségjelző módhatározója
– tanulójának: a tárgy birtokos jelzője
– legjobb: a birtokos jelző minőségjelzője
– osztály: a birtokos jelző (tanulójának) birtokos jelzője
– Vincének: a birtokos jelző (tanulójának) értelmezője
– stréber: az értelmező minőségjelzője
2. A nagy melegben hamar vízzé válik a jég.
– válik: állítmány
– jég: alany
– vízzé: eredményhatározó
– melegben: külső állapothatározó (MGr. 2000: 427)
3. Mindez futó gondolat maradt.
– gondolat maradt: állítmány
– mindez: alany
– futó: A Magyar grammatika (2000: 401) szerint nem kaphat jelzőt a névszói-igei állítmány egésze (sem). „Az összetett állítmányhoz kapcsolódó jelzők az állítmány névszói részének saját, lexikális bővítményei.”
A válasz az 1984 és 2015 között érvényes 11. helyesírási szabályzat alapján készült.