márkanevek toldalékolása

2013. 09. 24.

Helyes-e az a szokás, hogy a különféle cégek, vállalatok saját maguk, illetve márkáik, termékeik (fantázia)neveit kötőjellel írják, nem egyszerűen ragozva? Például: Coca-Cola-t (nem Coca-Colát), Caola-nál (nem Caolánál), Subaru Impreza-val (nem Subaru Imprezával). Teszik ezt gyakran egy szokásos felső indexes R vagy TM jelzés beiktatása miatt, erre van vonatkozó helyesírási szabály?

Az idegen szavak toldalékolásáról a 216. helyesírási szabálypontban olvashatunk, mely szerint a helyes változatok: Coca-Colát, Caolánál, Subaru Imprezával. Folyamatos szövegben tehát ez az írásmód felel meg a helyesírási szabályoknak.
A ™ és a ® jelszerű rövidítések folyamatos szövegben nem fordulnak elő. (Helyesírás, Osiris Kiadó, 2004: 390.) Ha valaki mégis e jelekkel együtt írná le a folyamatos szövegben a márkaneveket, akkor kötőjelezni kellene a toldalékokat, mint ahogy az egyéb jelek toldalékos alakjaiban szokásos (pl. 3. §-ban).

(DÉ)
A válasz az 1984 és 2015 között érvényes 11. helyesírási szabályzat alapján készült.

vissza a főoldalra