rövidítés jelensége

2014. 09. 25.

Egy jelenséget tapasztalok a fő médiákban. Olyan helyeken is rövidítéseket használnak, ahol erre semmi szükség. Ennek egyik példája, amikor a híradó bemondja így búcsúzik: találkozunk x órakor a Dunán. Mármint a Duna televízió műsorán. Sajnos az sms-ekre épülő kapcsolattartás olyan helyzetekbe is beszivárog, ahol erre semmi szükség. Vagy csak jópofa akar lenni?

A rövidítés oka lehet talán az összetartozás, a beavatottság érzésének, élményének a kifejezése, sugalmazása. A jópofaság helyett is inkább a fiatalosság, frissesség szavakat használnám. Ha belegondolunk, hogy minden csatorna arra törekszik, hogy minél több nézőt szólítson meg, akkor ez a nyelvi viselkedés érthető is. Az sms-ek kétségtelenül hatnak más kommunikációs helyzetekre is, de itt nem egészen erről van szó, hiszen a kreativitás és igényesség/igénytelenség szempontjából nem tapasztaljuk meg az sms-ek számtalan jellemzőjét a Duna Televízió bemondói gyakorlatában.
A válasz az 1984 és 2015 között érvényes 11. helyesírási szabályzat alapján készült.

vissza a főoldalra