A kézírás fontossága
2015. 02. 03. 13 hozzászólás2015. január 22-én jelent meg Frei Tamás véleménye Unortodox írásoktatás címen a Metropolban. A kézírás oktatásának megszüntetését tervező finnek példáját fejtegető cikkre pár nappal később érkezett egy igen jól megfogalmazott olvasói levél.
Balog Melinda magyar szakos pedagógusként, anyaként és írni, olvasni szerető emberként érezte fontosnak, hogy néhány sorban összefoglalja, miért is érdemes a folyóírás tanítását-tanulását megőrizni kultúránkban és oktatási modellünkben egyaránt. Levele lényegretörően utal a kézírás elsajátításának és gyakorlásának legalapvetőbb aspektusaira.„Az írás hat az idegrendszerre és az idegrendszer hat a kézírásunkra.” „… olyan idegpályák kiépülését segíti elő, amelyeket a géppel írás nem. Fejleszti a kézügyességet és a finom motorikát.” Ezenkívül „az írás a lelkünk tükre”. Erőszakkal is megszerezhető DNS-mintánkkal vagy PIN kódjainkkal szemben, „aláírásunkon látszik, hogy kényszer hatására keletkezett-e”.
„Igaz, hogy a számítógépek és telefonok egyre inkább elterjedtek, de ezzel párhuzamosan nem kellene megszüntetni a folyóírás oktatását. Attól, hogy az autók elterjedtek és gyorsabb, praktikusabb velük a közlekedés, még senki sem szokott le a kerékpározásról, sétáról vagy futásról. Miért? Mert élvezetesebb, egészségesebb, rövid távon praktikusabb és emberibb. Ez a helyzet a kézírással is.”
(Forrás: Metropol, 2015. január 30.)
13 hozzászólás
Jó lenne ismerni Frei véleményét is, de a válasszal teljes mértékben egyetértek, tudva, hogy a kézírás maradi voltát még sokan fogják hangoztatni.
Frei Tamás cikke a Metropol hasábjain, illetve az újság honlapján elolvasható. http://www.metropol.hu/itthon/cikk/1277093-unortodox-irasoktatas
Fontos cikket olvastam egy neurobiológustól az Élet és Tudományban, 2009-ben. Már ebben szerepelt, hogy az egész életre befolyással vannak a kisgyermekkori testérzetek, a testtanulás, az ún. neurális hálózatok létrejötte,, amely a kesőbbi kreativitás alapja. Nem írta, de szerintem minden kézzel végzett ügyességi munka, kézművesség, kézimunka és az írás is ide tartozik… és a modern világban ezek kezdtek el sorvadni. Nagyon egyetértek a cikkel!
A cikk itt olvasható: Élet és Tudomány, 2009/13.
Van-e tudományos felmérés és magyarázat arra, hogy miért romlott el az emberek kézírása a 20. században?
A finneket mindig példaként állítják a jó oktatási rendszerükért. Vajon most tévednének, amikor a kézírás oktatását be akarják szüntetni? Én nem hinném!
Egyébként mind a kézzel írás és a billentyűzet nyomkodása finom motorikus feladat, és mindkettő között van szem–kéz kapcsolat. Aki megtanult „vakon” géppel írni, az is néha odanéz, aki nem, az meg folyton… Tehát lehet, hogy mégsem akkora a különbség, bár nem vagyok agykutató… Jó lenne itt egy szakmai vélemény, és nem hírlapi beszámoló…
Szívesen olvasnék arról, hogy milyen tudományos vizsgálat, vagy bizonyíték van arra nézve, hogy a kényszer alatt történő kézírás (aláírás) bizonyítható-e? Számos jogi ügyben lehetne ezzel érvelni, de tudni kéne erről!
Jó lenne, ha ezekre a kérdésekre válasz is jönne, mondjuk olvasnánk erről szívesen… Most akkor jó vagy rossz a kéziírás eltörlése? Nem egyértelmű!
Ma érdekes dolgot hallottam egy előadáson, hogy a kisujjunk és hüvelykujjunk sokat fejlődött az írógép-számítógép-mobiltelefon hatására. Ha ez így van, akkor talán nincs semmi veszve.
Én az unokámnak akkor is megtanítom a kézírást, ha az iskolában nem tanítanák meg. A kézzel írt levél utolérhetetlen.
Ti egy Frei véleményével foglalkoztok, elment az eszetek?
Frei véleménye kicsit kevesebb, mint a Brit tudósoké…