A magyartanár magányossága

2021. 07. 05. nincs hozzászólás

25 magyartanár az ország minden részéről – ötnapos Magyaróra-tábor Sátoraljaújhelyen

A 8. Magyaróra- (vagy nyelvész-)tábor a digitális magyaróra téma köré szerveződött (akárcsak a Magyaróra című lap 2021/1. száma). Az ország minden részéről érkezett magyartanárok megosztották egymással tapasztalataikat, örültek a szakmai eszmecserének, és mindannyian eltökéltek abban, hogy folytatni kívánják évközben is a tanácskozásokat, valamint várják a jövő évi tábort. Gondolatok (jegyzetek) a tábor öt napján elhangzott előadásokból: 

  • A digitális pedagógia az elmúlt másfél évben lezajlott, csak nem minden ment át a köztudatba és a gyakorlatba. 

  • Ami negatív: a diák nem látja az osztálytársait, nincs “előkészület” az órára, ezért nehéz szóra bírni a diákokat. Például sokan az órakezdés pillanatában kelnek fel. Szükség lenne fázisváltásra, ami az iskolába való utazáskor megtörténik. 

  • Van, aki nem beszél, de nagyon szívesen ír (neten is).

  • Az online-verselemzés mindenképpen félmegoldás, viszont a versstruktúrát nagyon jól lehet tanítani. 

  • Az irodalomóra egyben terápia is. 

  • A csak online-óra torzképet mutat. 

  • Egyes motiválatlan gyerek kivirul online.

  • Félre a műveltséggel! Éljen a kompetencia!

  • Nem a lista mámorától szól a vita, hanem másról. (NAT)

  • Digitális Írástudás és Íráskutatás Kutatócsoport tevékenysége: klasszikus szövegfilológia annotációkkal, kreatív-produktív szövegalkotás (kollaborálás), multimédiás szövegalkotás.

  • A magyartanárok kánonfelfogása: nemzeti, irodalmi (írótársadalmi), személyes, tanítási (rendelet, szokás), szubkulturális.

  • A magyartanár magányossága: saját kánon.

  • Az irodalmi szöveg nyomtatott, de van film, színház is.

  • A kötelező olvasmányokra javasolható: kötelező, kölcsönös olvasmányok. 

  • Nem mindig helyes a kütyük elleni ellenállás (például versek felolvasása).

  • A kortárs versek korai megismertetése azért lehet hasznos, mert még nincsenek előítéletek a versekkel szemben.

  • Vers, memoriter nagyon vonzóvá tehető, ha például jelmezt társítunk hozzá.


Széphalomban 

  Megbeszélés a Kazinczy Múzeumban 

Tiszabercel, Bessenyei György szülőháza 

Kívánalom: megbízható tananyagtár, pozitív tapasztalatok (jó gyakorlatok) gyűjteménye

A programot támogatta a Nemzeti Kulturális Alap, megszervezte az Interkulturális Kutatások Kft. és a Magyar Nyelvstratégiai Kutatócsoport, szakmailag támogatta a PIM Kazinczy Múzeum, a PIM Magyar Nyelv Múzeuma és PIÜ Kazinczy Műhely. (Manyszi-infó)

További cikkek a Magyaróra-táborról: https://kultura.hu/magyartanarok-kazinczy-foldjen/ 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

vissza a főoldalra