A magyartanár magányossága
2021. 07. 05. nincs hozzászólás25 magyartanár az ország minden részéről – ötnapos Magyaróra-tábor Sátoraljaújhelyen
A 8. Magyaróra- (vagy nyelvész-)tábor a digitális magyaróra téma köré szerveződött (akárcsak a Magyaróra című lap 2021/1. száma). Az ország minden részéről érkezett magyartanárok megosztották egymással tapasztalataikat, örültek a szakmai eszmecserének, és mindannyian eltökéltek abban, hogy folytatni kívánják évközben is a tanácskozásokat, valamint várják a jövő évi tábort. Gondolatok (jegyzetek) a tábor öt napján elhangzott előadásokból:- A digitális pedagógia az elmúlt másfél évben lezajlott, csak nem minden ment át a köztudatba és a gyakorlatba.
- Ami negatív: a diák nem látja az osztálytársait, nincs „előkészület” az órára, ezért nehéz szóra bírni a diákokat. Például sokan az órakezdés pillanatában kelnek fel. Szükség lenne fázisváltásra, ami az iskolába való utazáskor megtörténik.
- Van, aki nem beszél, de nagyon szívesen ír (neten is).
- Az online-verselemzés mindenképpen félmegoldás, viszont a versstruktúrát nagyon jól lehet tanítani.
- Az irodalomóra egyben terápia is.
- A csak online-óra torzképet mutat.
- Egyes motiválatlan gyerek kivirul online.
- Félre a műveltséggel! Éljen a kompetencia!
- Nem a lista mámorától szól a vita, hanem másról. (NAT)
- Digitális Írástudás és Íráskutatás Kutatócsoport tevékenysége: klasszikus szövegfilológia annotációkkal, kreatív-produktív szövegalkotás (kollaborálás), multimédiás szövegalkotás.
- A magyartanárok kánonfelfogása: nemzeti, irodalmi (írótársadalmi), személyes, tanítási (rendelet, szokás), szubkulturális.
- A magyartanár magányossága: saját kánon.
- Az irodalmi szöveg nyomtatott, de van film, színház is.
- A kötelező olvasmányokra javasolható: kötelező, kölcsönös olvasmányok.
- Nem mindig helyes a kütyük elleni ellenállás (például versek felolvasása).
- A kortárs versek korai megismertetése azért lehet hasznos, mert még nincsenek előítéletek a versekkel szemben.
- Vers, memoriter nagyon vonzóvá tehető, ha például jelmezt társítunk hozzá.
Széphalomban
Megbeszélés a Kazinczy Múzeumban
Tiszabercel, Bessenyei György szülőháza
Kívánalom: megbízható tananyagtár, pozitív tapasztalatok (jó gyakorlatok) gyűjteménye
A programot támogatta a Nemzeti Kulturális Alap, megszervezte az Interkulturális Kutatások Kft. és a Magyar Nyelvstratégiai Kutatócsoport, szakmailag támogatta a PIM Kazinczy Múzeum, a PIM Magyar Nyelv Múzeuma és PIÜ Kazinczy Műhely. (Manyszi-infó)
További cikkek a Magyaróra-táborról: https://kultura.hu/magyartanarok-kazinczy-foldjen/
Vélemény, hozzászólás?