Autópályák és nyelvstratégia

2016. 08. 07. 4 hozzászólás

Az autópályák átrendezik a tájat. Mondják, ha egy őz a jobb oldalára születik, soha nem jut el a bal oldalra…

Szilágyi Ferenc, a Partiumi Területi Kutatások Intézetének igazgatója

Szilágyi Ferenc, a Partiumi Területi Kutatások Intézetének igazgatója (kép: BG)

Persze ma már vannak néhol állatátjárók is. A vasút átrendezte a korábbi földrajzi térszerkezetet, például egyes települések elsorvadtak, mások felvirágoztak. A Bihar megyei szalacsi híd egykor fontos útvonalon volt, ma a nagy semmiben áll. Füzesabony, Püspökladány és Nyíregyháza viszont a vasútnak köszönheti fejlődését. A trianoni határ (részben a vasúti kapcsolatok tudatos szétszabdalása miatt) ugyancsak átrendezte a földrajzi erőközpontokat, amelyeknek óriási hatása volt az iparra, kultúrára, nyelvre.

Ma az autópályák változtatják meg a térszerkezetet. Már épül az M35-ös autópálya Debrecen—Biharkeresztes közötti szakasza (2018-ra/2019-re lesz kész), s akkor jelentősen megváltozik a magyar Hajdú-Bihar és a partiumi Bihar megye településszerkezete. – A lovaskocsis világ 10 km/órára, a vasutasé 80 km/órára, az autópályásé 120 km/órára van tervezve. Ahol autópálya épül, ott megugrik az élet, ahol lelassul vagy megszűnik a vasút, ott megreked. S mindez hatással van a nyelvre is: például az etnikai mozgások, az elköltözés vagy a betelepülés miatt. Az autópályák vonalvezetésénél ilyen kulturális-nyelvi következményekkel is számolni kell… – Hangzott el Szilágyi Ferenctől a Bihari Nyári Egyetemen, Berettyóújfaluban.

(Manyszi-infó)


4 hozzászólás

#1 Szelevényi A. 2016.08.09.09:50:15

Az is elhangzott, hogy az M30-as autópálya határig való kiépülésével Debrecen regionális szerepe csökkenhet, s erre aligha gondoltak a tervezők…

#2 Károlyi A. 2016.08.12.16:05:14

Mindenki figyelmébe, akit érdekel az autópályák területfejlesztő, egyúttal esetleg nemzetstratégiai hatása: Gaal Gyula és mtársai: Közlekedés és térségfejlesztés. Autópálya mindenek felett? Magyar Tudomány, 2016/július!

#3 Tata 2016.08.28.16:36:06

Tudtommal az autópályák fizetősek.
Ergo: a társadalom döntő többségére való drámai hatástól véleményem szerint már eleve megmenekültünk.
A különféle díjak, pl. autópályadíj kirekesztő hatása tehát bizonyos ritka esetekben még jól is jöhet…

#4 Gregory 2016.08.28.18:43:04

Igaza van! A roman autosok zome most is a nemfizetos 4esen megy

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

vissza a főoldalra